W dniach 3 – 7 czerwca 2019 r. współrealizatorki projektu „Helping Hand” Ewa Kamińska i Anna Łączyńska wzięły udział w kolejnym kursie metodycznym zorganizowanym w Bahar ic-Caghaq na Malcie. Głównym tematem szkolenia było wsparcie nauczycieli i rodziców w działaniach podejmowanych z dziećmi o nieprawidłowych zachowaniach “Helping teachers and Parents Manage Child Disruptive Behaviours in Different Contexts’ ”
Nauczyciele z Hiszpanii, Finlandii, Cypru i Polski mieli okazję do zastanowienia się nad tym, jak skutecznie pracować z dziećmi z różnego rodzaju dysfunkcjami układu nerwowego (ADHD), spectrum autyzmu, Zespołem Aspergera. Warsztaty prowadzone były przez specjalistów – psychologów, neurologów pracujących z dziećmi, które mają tego typu dysfunkcje.
Zadaniem uczestników szkolenia było wspólne opracowanie i zaprezentowanie odpowiednich metod pracy z dziećmi potrzebującymi szczególnego wsparcia. Należy tu podkreślić, że ważne jest stworzenie uczniom warunków do realizacji głównego celu edukacyjnego, jakim jest wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia. Uczestnicy kursu dowiedzieli się, jak wzmacniać odporność dziecka niezbędną w radzeniu sobie ze stresem.
Interesujące było omówienie przejawów zaburzeń opozycyjno-buntowniczych (ODD), które wyrażają się tendencją do buntu i konfliktów z osobami reprezentującymi autorytet (rodzice, nauczyciele). Dziecko odmawia spełniania poleceń, postępuje na przekór oczekiwaniom, przeciwstawia się ustanowionym zasadom, często „wchodzi w dyskusje” z dorosłymi, zamiast spełniać ich polecenia, zachowuje się prowokacyjnie, z rozmysłem sprawia innym przykrość, a jednocześnie jest bardzo wrażliwe na swoim punkcie i długo rozpamiętuje urazy. Ocenieniu, czy zachowanie dziecka mieści się w granicach normy służy diagnoza, która stanowi punkt wyjścia do prowadzenia pracy terapeutycznej. Wartościowa z punktu widzenia terapii pedagogicznej jest diagnoza interdyscyplinarna zawierająca informacje w zakresie społecznym, medycznym, psychologicznym i pedagogicznym.
Wszystkie ciekawe techniki i metody pracy z dziećmi, których zachowania bywają trudne oraz wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami kursu wzbogaciły warsztat pracy nauczycieli i przyczynią się do podniesienia jakości pracy szkoły.
Organizatorzy zapewnili możliwość zwiedzania z przewodnikiem najpiękniejszych zakątków Malty. Jednym z nich jest Mdina, nazywana Miastem Ciszy oraz wyspa Gozo, która obfituje w bajkowe zatoki i zaciszne plaże. Zauroczyły nas również wąskie uliczki Valletty, które zaskakiwały pięknymi widokami. Stolica Malty jako miasto obronne ma mało zieleni, dlatego trzy niewielkie ogrody cieszą się dużą popularnością. Najpiękniejsze z nich to Wyższe Ogrody Barrakka, które z racji położenia w najwyższym punkcie murów miejskich, oferują panoramiczny widok na tzw. „Trzy Miasta”. Warto wspomnieć również o mieście St. Julian’s, niegdyś wiosce rybackiej, obecnie jest to popularny kurort wakacyjny. Malowniczo położona wyspa, otoczona wodami morza śródziemnego, gdzie wzrok przykuwają palmy, piękne kaktusy i kwiaty, jest wymarzonym miejscem na wypoczynek.
W ciągu tych kilku dni uczestnikom szkolenia udało się spróbować regionalnych potraw oraz poczuć życzliwość Maltańczyków. Kurs dla nauczycieli w ramach projektu Erasmus Plus dostarczył nie tylko wiedzy, ale również niezapomnianych wrażeń, za co bardzo dziękujemy.
Ewa Kamińska i Anna Łączyńska