Zapraszam uczniów objętych terapią logopedyczną i ich rodziców do wspólnej zabawy z wykorzystaniem poniższych propozycji.
Nina Turek
- Kreatywne ćwiczenia, które pokocha Twoje dziecko
- Igloo – bajka logopedyczna
- Trzy łosie- bajka logopedyczna
- Rusz Językiem Elza – ćwiczenia oddechowe dla dzieci
- Ćwiczenia logopedyczne – Biedronka
- 10 zasad profilaktyki logopedycznej dla rodziców:
- – „Włącz się” do świadomej i systematycznej obserwacji dziecka.
- – Analizuj przyrost jego umiejętności językowo – komunikacyjnych, w wypadku słabego przyrostu skontaktuj się z zaufanym specjalistą – lekarzem pediatrą, logopedą, nauczycielem.
- – Zawsze mów zrozumiale do dziecka – bądź najlepszym przykładem starannej mowy i wymowy – ucz je powtarzać.
- – Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, gestem, słowem, ale też wyznaczaj „granice”.
- – Jak najwcześniej osłuchaj dziecko ze słowem czytanym – naucz je obcować z książkami i dbaj o nie.
- – Często żartuj z dzieckiem, ucz je wyliczanek i prostych piosenek.
- – Zapewnij dziecku wiele okazji do ruchu, zabawy i pracy twórczej – stwórz warunki do rysowania i malowania.
- – Dbaj o odpowiednią dietę dziecka – zróżnicowaną, wzbogaconą o witaminy, mikro-i makroelementy.
- – W razie obserwowanych trudności rozwojowych, edukacyjnych dziecka pamiętaj o konsultacji z pedagogiem lub psychologiem.
- – Szanuj indywidualność dziecka i ucz je samodzielności w każdej dziedzinie życia
- Logopedia to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, łącząca w sobie:
- – Językoznawstwo
- – Ortodoncję
- – Audiologię
- – Psychiatrię
- – Foniatrię
- – Neurologię
- Terapia logopedyczna w naszej szkole opiera się na:
- – usprawnianiu narządów aparatu artykulacyjnego,
- – ćwiczeniach oddechowych,
- – uwrażliwianiu słuchu fizycznego,
- – usprawnianiu słuchu fonematycznego,
- – modyfikacji nieprawidłowego połykania,
- – wywoływaniu brakujących głosek lub korygowaniu nieprawidłowo brzmiących,
- – utrwalanie poprawnej artykulacji głosek,
- – usprawnianie rozumienia mowy u dzieci z deficytami,
- – wzbogacaniu słownictwa dzieci,
- – nauce poprawnego budowania wypowiedzi prostych i złożonych,
- – wdrażaniu do poprawnego konstruowania wypowiedzi pod względem logicznym i gramatycznym,
- – niwelowaniu nieprawidłowej wymowy o podłożu środowiskowym,
- – usprawnianiu myślenia przyczynowo – skutkowego.
- Dziecko z wadą wymowy:
- czuje się odrzucone, gdy jego mowa nie jest w pełni rozumiana przez otoczenie
- rzadko wypowiada się, bywa nieśmiałe, izoluje się od innych, gorzej nawiązuje kontakty koleżeńskie
- ma obniżoną samoocenę, niskie poczucie własnej wartości
- niekiedy rezygnuje z ulubionych zajęć, nie uczestniczy w nich, nie rozwija zdolności, talentów boi się wystąpień publicznych, nie lubi lub boi się występować na forum klasy,
- wada wymowy ciągnie się za dzieckiem całe życie , utrudniając również niekiedy życie dorosłe, gdzie człowiek rezygnuje z wyboru niektórych zawodów typu: aktor, dziennikarz czy nauczyciel.
Bardzo ważnym czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój dziecka jest wykrycie we właściwym czasie i usunięcie nieprawidłowości związanych
z komunikacją językową. Skutkiem zaniedbań wad wymowy mogą być przede wszystkim problemy szkolne, a mianowicie trudności w nauce pisania
i czytania, popełnianie błędów ortograficznych, trudności z rozumieniem dłuższych tekstów.